3 Eylül 2015 Perşembe

Linux Mint 17.2 Rafaela İncelemesi

Bugün birçok kişiye yabancı gelen bir işletim sisteminin incelemesiyle sizlerin karşısındayım. İnceleyeceğim işletim sistemi bir Linux dağıtımı(distrosu). Linux dünyasının en başarılı distrosu olduğunu söyleyebilirim. İsterseniz başlıklar halinde incelememize başlayalım.

"Linux'ta Masaüstü Ortamları" adlı yazımda Linux'taki masaüstü çeşitliliğini anlatmıştım. O yazımda da belirtiğim gibi Linux'a en çok yakışan Cinnamon masaüstünü kullanıyorum. Farklı masaüstü versiyonlarına göre sistem görüntünüz farklılık gösterebilir.

Hızlı ve Kararlı

Ben küçüklüğümden beri bir Windows kullanıcısıyım. Windows 3.1'den Windows 10'a kadar hemen hemen her sürümü kullandım. Ancak Windows her geçen işletim sisteminde işi biraz daha boşladı ve benim gibi sistem kararlığına çok fazla dikkat eden kullanıcıları işletim sisteminden soğuttu(Windows 7 ve 8'de biraz düzelme oldu.). Kişisel görüşüme göre kullanıcıların umut bağladıkları Windows 10'da çözüm olmadı. Çözüm olacağına stabil çalışan Windows 8 kullanıcılarını büyük bir aleve attı. Windows 10'u denediğim sistem 4 senelik bir sistem ve alındığı zaman iyi bir bilgisayardı. Böyle bir bilgisayarda bile sistemin açılıp kullanılır hale gelmesi dakikalar alıyor. Neyse ki Linux Mint'te böyle bir sorun yok sisteminiz açıldığı anda hazır hale geliyor ki açılış süreside çok uzun değil. Kapanma süreside hızlı. Kapat tuşuna bastıktan kısa bir süre sonra bilgisayarınız kapanıyor. Bu yönüyle yaşlanmış bilgisayarların kullanıcıları tarafından büyük beğeni topluyor.

Kullanması Kolay

Yazılım Yöneticisi
Birçok Windows kullanıcısı Linux'u zor olmakla eleştirir. Birçok işlemin terminal(Windows'taki ismiyle komut istemi) ile yapıldığını söylerler. Bu söylediklerinize birkaç yıl öncesine kadar hak verirdim ancak özellikle Ubuntu sayesinde Linux kolaylaşmaya ve acemi kullanıcılara hitap etmeye başladı. Terminal konusuna gelecek olursak terminal kullanıcının işlemi daha hızlı yapmasına olanak sağlıyor. Terminalde yapacağınız birçok işlemi görsel menülerden de yapabilirsiniz.

Program yüklemekte gayet kolay yükleyeceğiniz programı yazılım yöneticisinden aratarak kolay ve güvenli bir şekilde kurabilirsiniz. Gayet geniş bir yazılım deposu olduğunu söylemeliyim.

Diyelim ki sisteminizde bir sorunla karşılaştınız ve Linux'ta daha acemilik aşamasındasınız. Sorununuz internette arattığınızda kolayca bulabileceksiniz. Eğer bulamazsanız Türkçe veya yabancı dillerdeki Linux forumlarında sorununuzun çözümü için birçok kullanıcı size yardımcı olacaktır. Çünkü Linux'ta gönüllülük esastır.


Kişileştirilebilir

Kendi Masaüstüm (Sadece Temayı Değiştirdim.)
Sisteminizi kişileştirmeye daha kurulum paketini seçerken başlıyorsunuz. Linux Mint'in resmi olarak size sunduğu masaüstü sayısı dört(cinnamon,mate,kde,xfce). Bunlardan birini seçebilirsiniz. Bunun yanında sisteminizdeki simge setlerini ve sisteminizin temasını kolayca değiştirebiliyorsunuz. Daha gelişmiş kişileştirme seçenekleri de bulunmakta ancak sadelikten yana olduğum için ben kullanmıyorum. Ancak siz isterseniz kullanabilirsiniz.

Güvenli

Linux'un Windows'a karşı en büyük avantajı güvenliktir. Linux'un karışık yönetici sistemi sayesinde virüsler sistem dosyalarınıza ulaşamadığından sisteminizi bozamaz. Bu özellikte başarılı olmasındaki bir diğer etkende açık kaynak kodlu olmasıdır. İsteyen bütün kullanıcılar işletim sisteminin kodlarını görebileceğinden sistem açıkları daha kolay saptanır ve sorun hemen çözülür. Yine üstteki başlıklardan birinde anlattığım gibi yazılımlarınızı yazılım yöneticisinden kuracağınız için güvenli dosyaları kuracaksınız.

Sizlere Linux Mint'in iyi özelliklerini saydım. Linux Mint'i aşağıdaki maddelerde sayacağım tiplerdeki kullanıcılara önermiyorum.
  • Aşırı Derecede Bilgisayar Oyunu Oynayan : Linux bilgisayar oyunlarının bir kısmını destekliyor ancak donanım üreticileri Linux driverlarının üzerine çok düşmediği ve yazılımcıların oyunlarının Linux'a tam olarak optimize etmediğinden dolayı Windows'ta aldığınız performansı Linux'ta alamayabilirisiniz. Eğer daha hafif oyunları oynuyorsanız bu sizi çok fazla etkilemez.
  • Sizin İçin Çok Önemli Bir Program Linux'ta Çalışmıyorsa : Bu programlar grafik tasarım ve CAD programları olabilir. Eğer programlarınız ağır değilse Linux üzerinde Wine kurarak Windows programlarını çalıştırabilirsiniz veya VirtualBox programını kurup sisteminizde sanal bir bilgisayar oluşturup programlarınızı sanal bilgisayara kurabilirsiniz.
  • Acemi Bir Bilgisayar Kullanıcıysanız : Eğer çok acemi bir kullanıcıysanız Linux'a karışmayın. Basit olduğu kadar karmaşık olan yanları da var. Orta seviye bilgisayar kullanıcıları bu işlemlerde zorlanmayacaktır ancak bilgisayarı sadece internete bağlanmak için kullanan ve bilgisayarına bakım yapmak zor gelen kullanıcılar Linux'un bazı yanlarından nefret edebilir.
Ben Nasıl Kullanıyorum

Şu anda bilgisayarımda Linux Mint ve Windows 10 olmak üzere iki işletim sistemi var. Linux Mint'e toplamda 25 GB yer ayırdım. Bazı önemli programlar, oyunlar vb.'ni kullanmak için Windows'a dönüyorum. Diğer işlerimi Linux'ta yapıyorum. Ayrıca iki işletim sisteminin ortak kullandığı bir Windows XP sanal bilgisayarı kurdum. Bu sanal bilgisayarda yeni sürümlere uyum sağlamayan programları kullanıyorum. Eğer disk alanınız müsaitse size de bu yöntemi öneririm.   


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder